ALEJANDRO ‘LUPERCA’ MORALES


Contact: delirium.tembloroso@gmail.com
Biography

Alejandro "Luperca" Morales (Ciudad Juárez, 1990) Graduated from the Bachelor of Art Theory and Criticism at the Autonomous University of Ciudad Juárez (2013). He has taken seminars and workshops, in spaces such as Node Center for Curatorial Studies (2015, 2014), FLACSO-17 Institute of Critical Studies (2013) and University of Chile (2012).

He has given lectures and workshops in spaces such as the Laboratorio Arte Alameda, Centro de la Imagen, the Autonomous University of Mexico, Escuela Adolfo Prieto, Alumnos 47 and the Sala de Arte Público Siqueiros. He was recently an Artist-in-Residence for the Whitney Museum’s Youth Insights program.

As an artist, he has participated in the Whitney Biennial 2022 Quiet as it's kept (New York, 2022); Getxophoto (Basque Country, 2022); Panoramic Festival (Barcelona, 2018); Mexico // The Future is Unwritten (Foundation Benetton Collection, 2015); the XIX and XX Biennial of Santa Cruz de la Sierra (Bolivia 2014 - 2016); V Festival A-part (France, 2014); the Belo Horizonte International Festival (Brazil, 2013); the Third Juarez Border Biennial – El Paso (Mexico-USA, 2013), among others.

His book, "The portrait of your absence" edited by Fernando Gallegos received the Special Mention of the Luma Rencontres Dummy Book Award 2022

He was recently awarded the 2022 Photography Acquisition Award by CONARTE, Nuevo León.

His curatorial projects include Index: Archiving the edges of Violence, Rubin Center (2014); Horror Pleni, EAC (Uruguay, 2015), III Salón ACME (CDMX, 2015), Fallas de Origen, MACJ (2016), Miriam Salado: Detritos, Museo de Arte de Sonora (2016) and Francis Alys, Ciudad Juarez projects, ASU Art Museum ( 2017).  He was selected as International Curator of Fundación Gilberto Alzate Avendaño in Bogotá, Colombia (2015). He founded Proyectos Impala, an exhibition space and mobile library in Ciudad Juárez (2016-2018). He participated in the Mexico Curatorial Intensive of the Independent Curators International in 2017.  



---------

Alejandro "Luperca" Morales (Ciudad Juárez, 1990) Egresado de la Licenciatura en Teoría y Crítica del Arte en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2013). Ha realizado seminarios y talleres, en espacios como Node Center de Estudios Curatoriales (2015, 2014), Instituto de Estudios Críticos FLACSO-17 (2013) y Universidad de Chile (2012).

Ha dictado conferencias y talleres en espacios como el Laboratorio Arte Alameda, Centro de la Imagen, Universidad Autónoma de México, Escuela Adolfo Prieto, Alumnos 47 y la Sala de Arte Público Siqueiros. Recientemente fue Artista en Residencia para el programa Youth Insights del Museo Whitney.

Como artista  ha participado en Whitney Biennial  2022 Quiet as it’s kept (Nueva York, 2022); Getxophoto (País Vasco, 2022); Festival Panoramic (Barcelona, 2018); México // The Future is Unwritten (Colección Foundation Benetton, 2015); la XIX y XX Bienal de Santa Cruz de la Sierra (Bolivia 2014 - 2016); V Festival A-part (Francia, 2014); el Festival Internacional de Belo Horizonte (Brasil, 2013); la Tercera Bienal Fronteriza Juárez – El Paso (México-EE.UU., 2013), entre otros.

Su libro, "El retrato de tu ausencia" editado por Fernando Gallegos recibió la Mención Especial del Luma Rencontres Dummy Book Award 2022.

Recientemente fue acreedor del Premio de Adquisición de Fotografía 2022 por parte de CONARTE, Nuevo León.

Sus proyectos curatoriales incluyen Index: Archiving the Edges of Violence, Rubin Center (2014); Horror Pleni, EAC (Uruguay, 2015), III Salón ACME (CDMX, 2015), Fallas de Origen, MACJ (2016), Miriam Salado: Detritos, Museo de Arte de Sonora (2016) y Francis Alys: Ciudad Juárez Projects, ASU Art Museum (Arizona, 2017). Fue seleccionado como Curador Internacional de la Fundación Gilberto Alzate Avendaño en Bogotá, Colombia (2015). Fundó Proyectos Impala, un espacio de exhibición y biblioteca móvil en Ciudad Juárez (2016-2018). Participó en el Intensivo Curatorial México del Independent Curators International en 2017. 
Selected Exhibition History

Luma Rencontres Dummy Book Award, Arles Les Rencontres de la photographie, Arles, France, July 4 - September 25, 2022.

Whitney Biennal 2022: Quiet as it’s kept. Whitney Museum of American Art, New York, NY, April 6 - September 5, 2022.

Archivo Juárez, Getxophoto,Festival Internacional de Imagen. Getxo, Basque Country, June 2 - 26, 2022.

Revisión 2022.Fotógrafos de Nuevo León. Fototeca del Centro de las Artes, CONARTE, NL, September 9 - November, 2022.

Known and Strange: Photographs from the Collection. Victoria and Albert Museum, London, UK, November 6 2021 - November 6, 2022.

Perspectivas latinoamericanas. La imagen de la rebelión. Festival Panoramic, La Tèrmica de Roca Umbert Fàbrica de les Arts, Granollers, Spain, September 27–30, 2018

Califas: Art of the US-Mexico Borderlands. Richmond Art Center, Richmond, CA, September 11–November 16, 2018

Limítrofe. Twentieth International Biennial of Art of Santa Cruz de la Sierra, Bienal Internacional de Artes Visuales de Santa Cruz de la Sierra, Bolivia, March 1–July 29, 2016

Bureau of Memories: Archives and Ephemera. Ethnographic Terminalia 2014, Hierarchy, Washington, DC, December 3–7, 2014

Dialogues avec Goya: Les Désastres de la Guerre. A-Part Festival International D’art Contemporain, Château des Alpilles, Alpilles, France, July 4–August 31, 2014


Selected Bibliography

Benetton, Luciano, ed. Mexico: The Future is Unwritten—Contemporary Artists from Mexico. Treviso, Italy: Fabrica, 2015.

Vilela, Bruno, and Guilherme Cunha. Espaços Compartilhados da Imagem: Caderno de Reflexões Críticas sobre a Fotografia / Shared Spaces of the Image: Notebook of Critical Reflections on Photography. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2015.

Polgovsky Ezcurra, Mara. Reality Machines: An Art Exhibition on Post-Truth. Mexico and Cambridge, UK: Tecolotl Press, 2018.

Morales, Alejandro ‘Luperca.’ P.M. Madrid and Mexico City: CHACO and Gato Negro Ediciones, 2018.

Bilbao, Tatiana, Nile Greenberg, and Ayesha S. Ghosh, eds. Two Sides of the Border: Reimagining the Region. New Haven and Zürich: Yale School of Architecture and Lars Müller Publishers, 2020.